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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12001/24069

 
Title :小児看護実習における学生の学び : 質的統合法(KJ法)による分析
Title alternative :Learning experience of students in pediatric nursing practical training : Analysis by an integrated qualitative method (KJ method)
Authors :松下, 聖子
宜保, 真由美
佐久本, 聖菜
徳元, 真美
真鶴, ゆかり
Authors alternative :Matsushita, Seiko
Gibo, Mayumi
Sakumoto, Seina
Tokumoto, Mami
Authors affiliation :名桜大学人間健康学部看護学科
社会医療法人敬愛会中頭病院
Mazuru, Yukari
Issue Date :2019
Publisher :名桜大学総合研究所
Type Local :紀要論文
Type (NII) :Departmental Bulletin Paper
ISSN :1881-5243
Abstract :目的:小児看護実習での学生の学びを明らかにし,実習指導方法を検討する。方法:5グループ(29名)が,実習のまとめとして作成したカードメソッドのカード86枚を用いて質的統合法(KJ法)により総合分析を行った。結果:『入院中の子どもの力』として,子どもは入院中の「ストレスを遊びで緩和」している。一方で『入院中の子どもとの関わり』として「子どもの人権を尊重し個別性への対応の難しさ」と,「自信のなさと技術不足から来る自らの未熟さ」を感じていた。その反面で『子どもへのケアの調整』として「家族アセスメントによる介入」と,『子どもへのケアの一助』として,「家族との関係づくり」が大切であることを学んでいた。そして『小児看護の在り方』として,「子どもの特徴を理解し,知識と技術にもとづく総合的判断」をあげていた。考察:学生の体験を意味づけ,深い学びにつなげるための指導方法の検討が必要である。
Aim: To clarify students’ learning experience in pediatric nursing practical training to examine the instruction methods. Methods: A comprehensive analysis was performed by an integrated qualitative method (KJ method) using 86 cards created with the card making method by five groups (29 students)as a summary of the practical training. Results: As “the power of children during hospitalization,” children “relieve stress by playing.”As “relationships with children during hospitalization,” nursing students felt “difficulty in respecting the human rights of children and responding to individuality” and “their own immaturity out of a lack of confidence and shortage of skills.” Additionally, they learned the importance of “intervention by family assessment” as a way to “adjust care for the children” and “building relationships with the patient’s family” as a way to “help care for the children.” In addition, students mentioned that it was important to “understand the characteristics of children for comprehensive judgement based on knowledge and skills” as“ away of pediatric nursing. ”Discussion: It is necessary to consider the most appropriate teaching methods to make students’ experience significant and to lead to profound learning.
Rights :名桜大学総合研究所
URI :http://hdl.handle.net/20.500.12001/24069
Citation :名桜大学総合研究 no.28 p.79 -89
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